Hur skyddar jag mina barn?

Ute på lekplatsen idag. Jag och Travis leker lite, Kai sover i vagnen. Ett gäng killar, barn, i åldrarna 7-9 leker nån lek. En annan kille kommer och vill vara med. Han får inte. Verbalt bråk uppstår, jag vet inte vad som sägs då jag inte förstår deras språk. Den äldste i gänget tar kommandot och börjar slå på den utomstående. Han slår tillbaka. Det är knuffar, sparkar och slag. De andra i gänget står tyst och tittar på. Inga föräldrar syns till. 
Bakom mig står min son, i sina stövlar, galonbyxor, med mössan halvt över ögonen med snoret rinnandes ur näsan och med händerna på sin plastgräsklippare som han kört med i vattenpölarna, och tittar tyst på. 
Den pojke som blev attackerad ger sig av, de andra skriker saker efter honom. Sen tar de sina cyklar och fortsätter leka. Den utstötte pojken vänder sig om och tittar efter dem och försvinner sedan in i den port vi också bor bakom. 

Jag tittar på Travis. Han har nu återgått till att "klippa vattnet". Jag tittar på honom igen och ser inte den fruktansvärt bestämde, envisa, trotsiga maktutövare han är innanför våra trygga, fyra väggar i lägenheten. Jag ser nu en väldigt liten kille, som är så otroligt oskyddad mot livet där jag ( och hans far ) är hans allt. Jag ser hur fruktansvärt skör han är och hur lite han vet om allt svårt och komplicerat. 
Och jag tänker. Hur ska jag lyckas få honom att inte bli som någon av dom i det där gänget? Och å andra sidan, hur ska jag få honom att inte bli den där andra pojken, han som fick fly? 
Barnens värld är svår att nå in till. Det sker så mycket hemskt där som vi vuxna inte ser. 
Hur ska jag kunna skydda honom mot allt detta? Hur ska jag uppfostra honom på ett bra sätt så att han inte blir en mobbare? 

Min 2,5-åring som känns så stor blev plötsligt väldigt liten och jag vill nu bara lyfta in hans tungt sovande kropp och lägga honom bredvid mig, där han är trygg. Jag kommer stå framför min son likt en sköld av kärlek och ta emot allt som kan tänkas kastas mot honom så länge han lever. 



Kommentera här: