Hur vet man att man har en komplett familj?

Vet man när man är klar med att skaffa barn? När det inte ska bli några flera, någonsin? Den tanken skrämmer mig lite faktiskt. Att någon gång så ska man ju vara klar liksom. Var graviditeten med Kai min sista graviditet i livet? Var det min första och sista "normala" förlossning? Kommer jag aldrig mera få känna ett litet liv sparka i magen min, kommer jag aldrig få uppleva de där förjäkligt onda värkarna när det är dags att få träffa den som grott och växt inuti mig i 9 månader? Jag tycker att en graviditet är ganska långtråkig och jobbig på sätt och vis, men det är ju helt fantasiskt vad MIN kropp är kapabel till. Är det slut nu? Efter 18 månaders graviditet under 3 ändå rätt korta år i jämförelse med resten av alla år i livet.
 
Jag vet inte. Jag känner mig inte klar. Visst, det är väldigt krävande och mycket som måste pusslas ihop när man har två barn, men för varje dag som går, för varje vecka så blir det lättare och lättare. Det svåraste nu är hur jag ska kunna ge båda barnen lika mycket uppmärksamhet och kärlek samtidigt, när de båda har så helt olika behov. Men trots allt detta, trots att jag ibland måste gå in i sovrummet och lämna en arg, skrikande tvååring och en gråtande 4-månaders som jag inte ibland vet vad han vill och bara andas eller skrika i en kudde, eller fälla en tår så inte barnen ser, så känner jag mig inte färdig. Jag vill ha fler barn. Iallafall ett till. Och jag hoppas att den dagen kommer så småningom. Att allt i min relation går bra och att vi båda vill ha ett till barn att älska när vi är mogna för den dagen.
 
Men sen då? Om den dagen kommer och vi får ett tredje barn, kommer det då infinna sig en känsla av avslut hos mig? Att man nu är komplett som familj? Min familj är komplett redan nu, som den är, på sitt egna vis, men jag har mer kärlek att dela med mig av om jag får möjligheten. Jag menar, jag skulle aldrig ta bort ett barn om jag "råkade" bli gravid oavsett om jag hade 3 eller 4 barn sedan innan. Så kommer alltid känslan av att en till är ok, ända tills det fysiskt sett inte går längre eller hur vet man att man är färdig?
 
Hur känner ni? Känns det som ni är klara och nöjda med de antal barn ni har eller hur ser/känner ni ang detta?
 
 
1 mami:

skriven

Ja du Linnea när är man klar....JAG kände mej klar när vi fick våran pojke....då va vi komplett..s¨kände jag iaf då....3 räckte lixom...
Sen har vi ju de mödrar som BARA fick 3 o ville ha 6 ungar,.....ja jag vet inte...tror att du vill ha en onge teee o sen kanske du känner att du ÄR klar..:)

2 Sara L:

skriven

Hela graviditeten kände jag mig klar, att Tristan skulle bli vårt sista barn. vi hade bestämt sen långt innan att vi ville ha max 3 barn. Men nu, trots allt kaos och slit, önskar jag ett barn till. Borde bli avskräckt kan man tycka i vår situation, men jag hoppas verkligen att vi kan få ett barn till. Inte nu men om ett par år kanske :)

3 Kattis:

skriven

Haha, jag undrar precis samma sak! Nu har vi fått vårat tredje barn och jag känner mig inte alls redo att säga att jag är klar... Däremot så vill jag känna mig klar, så det är lite motstridiga känslor här!😊

4 Jannica:

skriven

Jag kändes helt klar när tvillingarna fötts och den känslan har inte ändrats. Jag tycker det är viktigt att fundera på om man klarar x antal barn själv,både som mamma och pappa. Det kan hända vad som helst som gör att det blir en förälder som ska ta hand om barnen med allt vad det innebär. Om det sen är 1 eller 10 barn vet man bara själv (förhoppningsvis).

5 Sandra Sj :

skriven

Jag tror man känner när man är klar.

I mitt/vårt fall var ju min längtan efter nr2 helt extrem. Fanna inte en tanke på bara 1 barn - efter att Isan kom så kom känslan av att det var klart.

Att vara gravid älskar jag. Så det kan jag sörja att inte få uppleva, men annars. Nöjd.
Fler än 2 barn kändes helt främmande.

Sen kom ju vi på att vi skulle dela på oss. Kettan har en tredje inom nån vecka och jag har fått två barn "på köpet" på mitt håll. Kan inte tala för K, men för mig känns det helt naturligt ovh inte alls fel med 4 varannan vecka helt plötsligt.... Ha ha

6 Sandra Sj :

skriven

Jag tror man känner när man är klar.

I mitt/vårt fall var ju min längtan efter nr2 helt extrem. Fanna inte en tanke på bara 1 barn - efter att Isan kom så kom känslan av att det var klart.

Att vara gravid älskar jag. Så det kan jag sörja att inte få uppleva, men annars. Nöjd.
Fler än 2 barn kändes helt främmande.

Sen kom ju vi på att vi skulle dela på oss. Kettan har en tredje inom nån vecka och jag har fått två barn "på köpet" på mitt håll. Kan inte tala för K, men för mig känns det helt naturligt ovh inte alls fel med 4 varannan vecka helt plötsligt.... Ha ha

7 Anonym:

skriven

Så fint skrivet. Kraam...

8 Eddie och barnen på Bristol Academy:

skriven

För mig var det helt klart när trean kom.Innan dess var jag inte klar så jag tror absolut att man känner det! En jättefin blogg har du och du skriver grymt bra! Anna

Svar: Det kanske blir en trea för oss också då :) tack för de fina orden Anna! :)
Lellelii

Kommentera här: