Att välja sina strider

Att välja sina strider har man ska göra. Och det gör jag också. Låter mycket glida mellan fingrarna för att slippa onödigt bråk och slösa energi på strunt. 
Idag gjorde jag det inte. Idag har Kai sovit typ 10 minuter här och en kvart där och Travis har varit rastlös ( j har jobbat ) och i och med det testat mig till tusen. Jag blir då lite av ett barn själv och vägrar låta honom gå vinnande ur någon strid. Bara på ren tjurighet.

Vid ett tillfälle idag ville T ha saft. Det står en tillbringare med saft på diskbänken, jag håller upp. Han säger då att han inte vill ha den saften utan en annan som finns i skåpet. Jag säger att det duger ypperligt med denna saft. Han börjar gråta och skrika. Samtidigt får Kai nog i babysittern och vill upp och börjar alltså också grina eftersom detta är den enda kommunikationen han behärskar. Jag ger mig inte. Vägrar ge Travis annan saft. Han skriker ännu högre. Kai också. I 30 minuter gråt-skriker Travis. Över fel saft. Som jag vägrar byta ut till annan. Trots att den minsta i huset är oerhört missnöjd. 

Det slutade med att jag vann. Han accepterade "min" saft. Huvudet kändes som det gått tio ronder mot Tyson men jag vann...

... En saftduell. 

Att välja sina strider var det ja. 
1 mami:

skriven

Helt rätt man måste vinna alla saftdueller...

Kommentera här: