Det här med bilder på barn...

Något jag funderar över är varför det är/har blivit skambelagt att visa många bilder på sitt/sina barn i sociala medier? 
Det är nämligen helt ok att posta bild efter bild på vad och hur gott man äter, träningsbilder som visar hur stark och duktig man är och fötter i sandstrand för att visa hur bra man har det utan att man behöver urskuldra sig det minsta. Men så dyker en barnbild upp och det är alltid under dessa bilder hashtaggen: varningförbarn skrivs ut. Som att man liksom skämtsamt ursäktar sig för att visa upp det absolut bästa och stoltaste man har. ( Been there, done that ) 
Man ska å ena sidan vara så engagerad i sina barns liv att de har så mycket aktiviteter/leksaker/vänner/intressen att dygnets timmar inte räcker till, å andra sidan så ska man i princip inte bry sig alls, som om det inte sker något helt livsomvälvande från att vara barnlös till att ha ett, eftersom man måste göra karriär samtidigt som man ammar, ha "egentid" en gång i veckan, ta en joggingtur hem från BB, ha kvalitetstid med sin partner ( helst utanför husets fyra väggar ) och vara ett översocialt monster med 1000+ vänner. 
Att då föreviga sina avkommor på bild och sen, Gud förbjude, dela med sig av dessa, då behövs den där varningstaggen, för oj så irriterande gjort. 

Som sagt. Been there, Done that men nu ska jag sluta med det. Det finns inget jag är stoltare över än mina barn och då ska det inte vara skämmigt att visa upp dom heller. Jag menar. Jag gör inte i brallan av ännu en träningsbild eller en snuttig bit oxfilé i mitten på en fyrkantig tallrik heller längre. Men jag suckar inte åt dem heller. Fritt fram för bilder på vår framtid! 

Skulle gärna vela ha en förklaring till varför det blivit till något "dåligt" att publicera bilder på barn. Hur uppstod det? 
1 Lisa:

skriven

Det där måste vara djupt rotat i vårt samhälle :-( Är förvånad över hur jobbigt befolkningen tycker att det är med barn och barnfamiljer. Helst borde vi förbjudas från allmänna platser...
Skämt åsido, men lite så känns det ibland!

Svar: Och ändå har en majoritet av befolkningen någon slags anknytning till barn!
Lellelii

2 Lisa:

skriven

Haha, ja! Det rimmar verkligen dåligt ;-P

3 Kristina:

skriven

Jag tror snarare det har att göra med att man inte vet var bilderna hamnar och att vilken skummis som helst kan göra vad h*n vill med bilderna. Att visa upp det finaste man har är däremot inget konstigt och garanterat inte något som någon har nåt emot om man bara ser till den biten.

Kommentera här: