Det tog 8 månader...

Det tog ungefär 8 månader, men nu är vi här. Eller nu är JAG här ska jag rättvist säga. Nu har jag kommit till den punkten då det inte längre stressar mig att lägga båda barnen ensam. Det känns som att för Jay har det varit lugnt lite längre.
 
Ikväll blev Jay sen hem från jobb, så jag satte hjärnan på full fokus, koncentration och med 100 procent tålamod för de uppgifter som skall avhandlas mellan 16-19.
Först är det middag. Den yngre förmågan har en tendens att vråla sig blå så fort han känner hunger smyga sig på och då måste mat fyllas i munhålan per omgående. Så jag kan med lätthet säga att jag mästrar uppgifter att ha flera bollar i luften samtidigt numera, då jag med ena handen kockar ihop chili con carne, skriver in ( för 655 miljonte gången ) "washing machine" eller "Peppa pig" på Youtube åt Travis med andra och med den tredje armen, den som bara föräldrar har, så matar jag vrålapan. ( Idag dög det tydligen inte med en hel barnmatsburk utan att tryckte även i sig en hel mjuk macka med skinkost, hej hård mage i morgon... )
Middagen gick dock bra, jag fick äta min mat halv-varm ( lyx! ) Travis åt med skeden, vi pratade om vad han gjort på förskolan idag och Kai.. ja han hade ju full fokus på den där skinostmackan.
Sen lämnade jag all disk på bordet och gick in och lekte med barnen på Travis rum. Travis älskade det, och vi skrattade tillsammans och hade kul!
 
Klockan slog 18. Dax för bad! Av med kläder, i med bubblor, ner med nakna små rumpor, splash splash!
Ur med lilla grabben, torka, torka, torka, borsta små tänder, smörja, smörja, smörja, på med blöja, på med pyjamas. Sätt ner honom på golvet. Upp med storebror, samma visa med honom. Placera honom i soffan med nappen, under en filt med ett avsnitt av Peppa Pig på Ipaden. Släck ner i vardagsrummet, ge Kai flaska. Han somnar i min famn. Och fortsätter sova när jag lägger honom i sängen. 1-0 mamman!
2 minuters tjafs med Travis om att det är sluttittat på paddan nu. Sen lägger han sig i min famn och gosar, med sitt huvud mot min kind och sin hand i mitt hår, och jag snusandes honom i nacken. Han somnar. Lyfter över honom till sin säng och klockan visar 19.15. 
Och där och då är det helt tyst. Det är bara jag som hörs, och jag ger mig själv en mental high-five. 2-0 till mamman!
 
Rutinerna utöver nattning har också satt sig ganska bra nu efter 8-månader med två barn. Travis vardag rullar på som vanligt, Kais vardag har tagit bra form med frukost kl 08, lunch kl 12, middag kl 16 och i säng 18.30-19,00. En förmiddagslur vid 10-10,30 och en till på eftermiddagen. Det jag kommer försöka styra om, sakta med säkert är dagssovningen. Det är bra att försöka få in en rutin där barnet sover efter lunch istället för innan, eftersom det är så det funkar på förskolan när det är dags att skola in där. Men det har vi sommaren på oss att fixa.
 
Hur som. Idag har jag varit en grym mamma! En grym TVÅ-barns mamma.
 


1 mami:

skriven

Du är alltid grymma mamman även ifall tålamodet hoppar upp o ner ibland puss

Kommentera här: