Är lärare frustrerade?

Varje fredag när jag går hemifrån, gör ett pitstop och lämnar Travis på dagis och fortsätter ner mot stan för att ta buss till jobb så passerar jag på vägen Östersunds gymnasieskola. 
Jag kikar nyfiket in genom fönstren  när jag går förbi och ser ungdomar sitta i fåtöljer i vad som måste vara någon sorts "rastplats" mellan lektioner, ser lärare med högvis med papper bredvid sig på sina kontor och så tittar jag slutligen in i ett klassrum där det alltid pågår en lektion av något slag. 
Och jag blir lika irriterad varje gång. 50% av eleverna skiter fullständigt i att vare sig lyssna eller titta på vad läraren berättar eller visar utan sitter istället djupt inne i sina Iphones. Smsar, Facebookar och instagrammar. Till och med med varandra! 

Nu vet inte jag om eller hur många gånger läkaren sagt till om detta men jag får en känsla av att orken har tagit slut hos dem. De orkar inte säga till eleverna längre, de kommer fortsätta ändå. Kanske tänker de för sig själva att det är deras egen förlust i framtiden om de skiter i skolan nu, och inte deras problem. Vilket är helt sant, men jag tror ändå att har man valt yrket lärare så vill man just det. LÄRA ut, berika med kunskap och allmänbildning. Och det måste frustrera dem något så kopiöst när de inte får någon som helst respons eller visat intresse för något annat än de här jävla telefonerna. 
Det hade iallafall jag blivit om jag varit lärare. Jag som endast passerar förbi i 30 sekunder och ser detta genom ett fönster. 

Finns det ingen regel som säger att man som lärare har rätt att kräva att mobiler är av under lektionstid eller så? Eller att de iallafall måste stanna i jack/byxfickan till lektionens slut? Eller har elever rätt att hålla på så här? 

Jag vet iallafall att detta inte hade accepterats när jag gick i högstadiet och gymnasiet. Våra mobiler back then fick snällt stanna i ficka eller skåp på lektionstid. 

Kommentera här: