Titta han snackar två språk!

Det coolaste med att ha ett tvåspråkigt barn är hur fascinerande det är när han väljer själv vilka ord han säger på engelska och vilka han säger på svenska. 
Han förstår lika mycket på båda språken och han har hittills i livet även delat upp sitt ordförråd ungefär hälften/hälften mellan språken. 

Men oj så språket har skenat iväg sen dagisstarten! Varje dag kommer det nya "läten" som är försök till ord, och varje gång man ber honom upprepa ett ord så provar han men stor energi. 

För min egna lilla minnesbanks skull måste detta listas. 

Travis,15 månaders ordförråd
På engelska:
Daddy
This
Hey
Bib ( = dregglis på engelska )
Bye
Eeoo ( hello )

På svenska:
Mamma
Pappa
Titta
Hej
Ampa ( lampa )
Wow
Aj aj
Bopp ( snopp ) (( ja vi går igenom kroppens delar vid tvättning varje kväll och han är omåttligt förtjust över den där lille ))

Jag undrar hur det fastnar, hur han är så duktig även fast han är så liten. Skulle jag lära mig ett tredje språk nu skulle det ta betydligt längre tid. Jag menar. Travis förstår det mesta av det vi säger oavsett om det sägs på svenska eller engelska. 

Jag är mycket stolt!


Kommentera här: