..."norrlänningar anses vara tröga och inbundna, men vänliga...

Jag läste i Maria Karlberg och Brigitte Mrals bok Heder och påverkan att man grovt kan påstå att "norrlänningar anses vara tröga och inbundna, men vänliga. Göteborgare däremot tycker vi är skojfriska, hurtiga och öppna. Stockholmare och skåningar anser vi vara skrävliga och kaxiga, närkingar anses i sin tur vara gnälliga och negativa"

Vad som är ännu värre i texten är att dom har skrivit ut stockholmare och göteborgare med första bokstaven som en versal men inte de övriga, varför? Ses dessa två städer som bättre än övriga städer i sverige för att de är störst eller vadå? Kan inte riktigt greppa det där..

För övrigt är det en mycket bra bok om retorik och retorikanalyser. Är man intresserad av sånt så läs den här boken...

Jag är norrlänning, jag ser mig inte som trög, inbunden och inte speciellt vänlig heller. Vänlig är ett mesigt ord. Folk som är mesiga är vänliga..
Jag ser mig själv som allmänbildad, utåtriktad och öppen... kanske jag skulle blivit född göteborgare istället? Oh no!

Snakkes!

Kommentera här: